En meta beskrivelse er den beskrivelse, der står under overskriften ude på Googles søgeresultater og har som sådan ikke en direkte rangeringsfaktor. Faktisk overskriver Google den nogle gange og vælger en der passer bedst til den søgning der er foretaget.
Men hvorfor skal jeg så skrive den? Spørger du nok dig selv om.
Jo bedre du skriver din meta beskrivelse ud fra din søgning, jo større chance har du for at det er den der bliver vist ude på resultaterne og jo bedre styr har du på, hvad det er der bliver vist. For godt nok er en meta beskrivelse ikke en direkte rangeringsfaktor, men det kan være dit resultat der bliver klikket på, på baggrund af din beskrivelse springer i øjnene på brugeren.
Du har omkring 150 tegn at gøre godt med (afhængig af hvorledes du skriver og om Google føler de skal lave om i reglerne igen siden dette indlæg blev skrevet)
3 tips til at skrive en god meta beskrivelse
Her giver vi dig 3 tips til, hvad du skal have i tankerne når du skal have skrevet din meta beskrivelse til en kategoritekst, blogindlæg, forsiden eller hvad det nu kunne være du havde fokus på.
1: Hav dit fokussøgeord i tankerne
Ligesom så meget andet inden for SEO, så altid sørg for at have det søgeord du har i tankerne at blive fundet på, i tankerne. Sørg for at få det med, så det bliver fremhævet ude i søgeresultatet. Det er trods alt det, brugeren har søgt på, så vil de nok også gerne have det indgår i beskrivelsen af resultatet.
2: Skriv til brugeren, hvad vil du gerne høre?
Tænk på brugeren når du skriver din meta beskrivelse. Hvad skal få personen til at klikke på netop dit resultat? Hvad vil de gerne vide noget om? Det kunne eksempelvis være:
- Gratis fragt
- Stort udvalg af t-shirts
- Ingen bindinger
- Nemt og hurtigt
- 365 dages gratis retur
Altså sørg for at få dine USP’er med ind, så du rammer brugeren.
3: Vær iøjenfaldende
Vær gerne iøjenfaldende og skil dig ud fra mængden. Måske der skal en stjerne i resultatet? Pile? Checkmarks? Eller hvad der nu kunne skille dig ud fra de 9 andre organiske søgeresultater. Jo højere klikrate (jo mere folk klikker på dig) jo højere kan du også endde med at rangere, for det er rent faktisk en rangeringsfaktor – Det giver altså en meta beskrivelse en indirekte rangeringsfaktor.
Vil du lærer endnu mere, så kig endelig ind her, hvor du kan læse alt omkring en god meta beskrivelse.