Højt at flyve, dybt at falde. Det gælder i mange aspekter af livet, og derfor også i erhvervslivet og marketingsstrategier. For at have succes med sin marketingstrategi, er det afgørende at forholde sig til virkeligheden. Skaber man en desillusion af et kundesegment eller en målgruppe for sit produkt, vil man risikere at spilde en stor sum penge og muligt sætte sin virksomhed i fare. Uden fødderne solidt plantet i realiteterne vil man kunne flyve så højt, at man ikke kan lande igen. Derfor må man sætte sig ned og undersøger omstændighederne, vilkårene, målgrupper og alt fra indkøb til produktion og salg. Uden en realistisk strategi kan udfaldet være fatalt for virksomheden.
Skyd ikke altid efter månen
En kliché lyder: Skyd efter månen, du kan altid fange en stjerne. Der er for sin vis også noget om sagen. Men faren er også, at man ikke formår at fange en stjerne. Så er der pludselig lang vej ned til jorden. Derfor bør man i nogle dele af sin forretnings- og marketingsplaner skyde efter stjernerne og måske være heldig at falde ned på månen i stedet.
Et eksempel, hvor netop det skete, er med Nike Dunk. Nike Dunk var oprindeligt designet og markedsført til skaterverdenen. Målgruppen var skatere, og designet var lavet ud fra denne tanke. Stjernerne var altså at ramme den egentlig målgruppe. En beskåret gruppe, som man vidste, hvordan man skulle appellere til. Hvad Nike ikke forventede var, at de faldt ned på månen. At Nike Dunk blev revet ned af hylderne af gud og hver mand. Alle ville have et par Nike Dunk. Nike skovlede penge og nye kunder ind. Produktionen var ikke sat til at skulle møde en så stor kundegruppe. Derfor blev der hurtigt udsolgt, og det har sidenhen været kendetegnet ved hver eneste Nike Dunk udgivelse.
Planlæg som Nike, og du får måske månen
Det kan være svært ikke at skyde efter månen. Selvfølgelig skal man have ambitioner for sin virksomhed. Men at komme til månen kan tage mange steps. Nike håbede formentlig dengang de udgav Nike Dunk, at de en dag ville kunne sælge sneakers til alle typer. Men de forventede det ikke allerede. De forholdt sig til det produkt de have – Nike Dunk – som var designet til skatere. Markedsført til skatere. Prissat til skatere. Og skatere blev en del af deres kundegruppe. De er det stadig i dag. Nike Dunk er fortsat en af favoritterne i skatermiljøet. De formåede altså at ramme den stjerne, som de skød efter. At de så også fangede månen, var måske mere held end forstand. Når det kommer til markedsføring, er det altså fuldstændig afgørende at have fødderne solidt plantet i jorden. På den måde kan man ramme sit mål. Alt der kommer udover det er kun en bonus.