Som virksomhed er det altid godt at gøre det tydeligt, hvilke produkter man sælger for potentielle kunder. Dette gælder uanset, om det, der sælges, er et reelt produkt eller en service. I begge situationer er det godt at gøre det klart, hvad man sælger, og hvorfor kunden bør købe netop hos denne virksomhed. Som advokatvirksomhed bør man altså gøre det samme. Produktet, der sælges i et advokatfirma, er en service, som skal hjælpe borgere gennem det juridiske system på den ene eller den anden måde. Nogle gange yder advokater en forsvarsservice andre gange er de i det angribende hjørne.
Skarp markedsføring som advokat
Markedsføring er blevet en helt afgørende del for virksomhedens mulighed for vækst. Uden markedsføring kommer man aldrig ud over stepperne, og henter nye kunder. Den bedste måde at markedsføre sig på er, at kende sit produkt. Kender man sit produkt, kan man hurtigt, nemt og lige til formidle det til en kundegruppe. Som advokat må man altså sætte fokus på den service, som man yder. Menigmand ved formentlig ikke meget om det juridiske landskab. Derfor er det vigtigt, at man som advokatvirksomhed tager dem i hånden og viser vejen.
Er man som advokat eller advokatfirma stærk indenfor sager om patientskadeerstatning, bør man markedsføre sig på dette. Man laver ikke længere reklamer bøjet i neon, men det skal stå lige så skarpt, hvad man som firma kan levere. For står man som borger og skal have en advokat til hjælp af en patientskadeerstatning, skal man hurtigt kunne finde ud af, hvem man skal spørge. De som klart og tydeligt får understreget, at de kan hjælpe borgeren med sagen om patientskadeerstatning, er den advokat, som får kunden.
Advokat i andet end patientskadeerstatning
Mange advokatfirmaer har dog enorm meget viden indenfor mange forskellige områder. Hertil kan der herske tvivl om, hvorvidt man skal markedsføre sig på alle ting. Det ligger underforstået i det at være advokat, at man har et bredt kendskab til jura. Derfor behøver man altså ikke bryste sig med at kende den brede lovgivning. Men specialisering er en måde at tiltrække kunder på. Patientskadeerstatning var én ting, som en advokat kan vide meget om. Men der findes utallige specifikationer, som advokater kan have. For at undgå at tiltrække kunder, som egentlig ikke er indenfor jeres speciale, bør man derfor gøre det tydeligt, hvilket område man arbejder indenfor. På denne måde undgår man at bruge arbejdskraft på sager, som man må afvise, eller som tager for lang tid. Omvendt får klienter også en klart bedre oplevelse, fordi de kontakter jer på baggrund af jeres speciale. De føler sig altså, at de er kommet til et fagligt stærkt selskab, som gør dem trygge i deres forestående sag.