Skip to content
Menu
Web3.dk Erhvervsmediet
  • **Alle artikler kan være betalte
  • Artikler
Web3.dk Erhvervsmediet

En realistisk forretningsplan med plads til bonus

Posted on 15. august 20222. august 2022

Højt at flyve, dybt at falde. Det gælder i mange aspekter af livet, og derfor også i erhvervslivet og marketingsstrategier. For at have succes med sin marketingstrategi, er det afgørende at forholde sig til virkeligheden. Skaber man en desillusion af et kundesegment eller en målgruppe for sit produkt, vil man risikere at spilde en stor sum penge og muligt sætte sin virksomhed i fare. Uden fødderne solidt plantet i realiteterne vil man kunne flyve så højt, at man ikke kan lande igen. Derfor må man sætte sig ned og undersøger omstændighederne, vilkårene, målgrupper og alt fra indkøb til produktion og salg. Uden en realistisk strategi kan udfaldet være fatalt for virksomheden.

 

Skyd ikke altid efter månen

En kliché lyder: Skyd efter månen, du kan altid fange en stjerne. Der er for sin vis også noget om sagen. Men faren er også, at man ikke formår at fange en stjerne. Så er der pludselig lang vej ned til jorden. Derfor bør man i nogle dele af sin forretnings- og marketingsplaner skyde efter stjernerne og måske være heldig at falde ned på månen i stedet.

 

Et eksempel, hvor netop det skete, er med Nike Dunk. Nike Dunk var oprindeligt designet og markedsført til skaterverdenen. Målgruppen var skatere, og designet var lavet ud fra denne tanke. Stjernerne var altså at ramme den egentlig målgruppe. En beskåret gruppe, som man vidste, hvordan man skulle appellere til. Hvad Nike ikke forventede var, at de faldt ned på månen. At Nike Dunk blev revet ned af hylderne af gud og hver mand. Alle ville have et par Nike Dunk. Nike skovlede penge og nye kunder ind. Produktionen var ikke sat til at skulle møde en så stor kundegruppe. Derfor blev der hurtigt udsolgt, og det har sidenhen været kendetegnet ved hver eneste Nike Dunk udgivelse.

 

Planlæg som Nike, og du får måske månen

Det kan være svært ikke at skyde efter månen. Selvfølgelig skal man have ambitioner for sin virksomhed. Men at komme til månen kan tage mange steps. Nike håbede formentlig dengang de udgav Nike Dunk, at de en dag ville kunne sælge sneakers til alle typer. Men de forventede det ikke allerede. De forholdt sig til det produkt de have – Nike Dunk – som var designet til skatere. Markedsført til skatere. Prissat til skatere. Og skatere blev en del af deres kundegruppe. De er det stadig i dag. Nike Dunk er fortsat en af favoritterne i skatermiljøet. De formåede altså at ramme den stjerne, som de skød efter. At de så også fangede månen, var måske mere held end forstand. Når det kommer til markedsføring, er det altså fuldstændig afgørende at have fødderne solidt plantet i jorden. På den måde kan man ramme sit mål. Alt der kommer udover det er kun en bonus.

 

Seneste indlæg

  • Opnå hurtigere og mere præcis finansiel konsolidering med OneStream
  • Hjælp til WordPress – sådan får du dit website til at spille
  • Håndklæder med logo – effektiv branding i hverdagen
  • Brug påskeæggene som en del af en fælles fejring
  • Hvad er SEO for små virksomheder? – Grundlæggende strategier og praktiske tips

Arkiver

  • maj 2025
  • april 2025
  • marts 2025
  • februar 2025
  • januar 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • marts 2024
  • februar 2024
  • januar 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • maj 2023
  • april 2023
  • marts 2023
  • februar 2023
  • januar 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • marts 2022
  • februar 2022
  • januar 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juli 2021
  • juni 2021

Kategorier

  • Artikler

Obsidian Digital A/S
Per Henrik Lings Allé 4, 5
CVR: 37407739
Info(at)obsidian.dk

©2025 Web3.dk Erhvervsmediet | Powered by SuperbThemes!