Smykker er en af de mest populære ting at lave og sælge online, eller igennem sin egen online platform. Måske er du udfordret med hvordan du skal lave dine smykker, men allerede har en god forretningsidé og et eksisterende publikum der vil være klar til at købe. Leder du efter en kreativ måde at tjene penge på, så læs min guide til hvordan du får startet dit smykkemærke. Jeg har med hjælp fra smykkedesigner Julie Abelstedt som ejer det kendte mærke Abelstedt, fået nogle fif til dig, som helt sikkert vil kunne hjælpe.
8 trin til hvordan du starter en smykkevirksomhed
1.Beslut dig for hvilke smykker du vil sælge
2.Definer dit brand og din storytelling
3.Tegn eller visualiser dine smykker
4.Start produktionen – eller start på at lave dem selv
5.Få lavet smykkestudie eller arbejdsområde
6.Tag professionelle billeder af dine produkter
7.Byg din netbutik
8.Markedsfør dit smykkemærke
1. Bestem dine produkter
Uanset din motivation eller færdighedsniveau, kommer forståelsen af, hvordan man starter en succesfuld smykkevirksomhed derhjemme eller hvor som helst, med sit eget sæt overvejelser og komplikationer. Vi starter alle sammen et sted, og det tager tid at lære og forstå.
Et af de første spørgsmål, du skal stille dig selv, er hvilke materialer skal du bruge og skal det være dyrt eller billigt det smykkedesign du vil sælge? Eller måske vil du have priser der ligger et sted midt imellem. Hver kategori har sine egne materialer, produktionsproces, prispunkt og kundeprofil. Så overvej dette grundigt inden du starter.
Luksus / dyre smykker
Her vil det som regel være smykker der er fremstillet i ædelmetal, enten guld, hvidguld eller guld belagt. Her er det også som oftest diamanter og halvædelsten man gør brug af. Hvis du vil have et højt prispunkt er det vigtigt at dine smykker er fremstillet i et godt håndværk, da en masseproduktion ofte ikke er det vi symbolisere med luksus. Dem der bruger mange penge på smykker er ofte dem der skal ud og købe en forlovelsesring eller vielsesring.
Fashion smykker / billige smykker
Disse er som reelt lavet i mellemklasse smykkematerialer, dette er som fx stål eller kobber og generelt bare uægte metaller der ikke er ædelmetaller. Her gør man som reelt brug af zirkonia sten/ swarovski sten. Disse vare er som reelt også smykker der er masseproduceret til den gennemsnitlige kunde, der går med smykker hverdag.
Smykker der ligger imellem de to prisklasser
Denne kategori er smykker der ligger mellem de helt dyre smykker, og de helt billige Fashion smykker. Det kan være smykker der er speciel produceret til lige præcis dig, altså en form for bestillingssmykke. Det kan evt. være hvis du har noget guld du ikke bruger, så kan det smeltes om så du har et helt nyt smykke. Her er der oftest vægt på unikt design, høj kvalitet af håndværk og det er ofte i denne kategori der bliver købt flest gaver.
Når du har indsnævret disse tre måske lidt brede kategorier for din ny opstartede smykkevirksomhed, er det tid til at udskille sig og finde en niche og et hul i markedet. Start med at definere din ideelle målgruppe, hvem vil du ramme og hvilken målgruppe er der størst potentiale i. Er det den klassiske kunde, den prisbevidste eller er det til kvinden der ikke mangler penge, og kun køber smykker i den dyre ende. Hvilken lejlighed skal dine smykker bruges og hvilken stil skal de være? Skal de bruges til hverdag, fest, bryllup? Dette vil afgøre, hvordan du markedsfører dem til din målgruppe. Hvis du har fundet frem til disse ting, ved du også hvordan du skal markedsføre dine produkter på bedst mulige hvis.
Smykketrends 2022
At undersøge de nyeste og hotteste smykketrends er en måde at bestemme (og validere) den bestemte retning du skal gå, og det er et vigtigt skridt at overveje, når du skal forstå, hvordan man starter en smykkeforretning, især hvis den er online. Læs op på den nyeste mode- og smykkeblogs og se hvad de forskellige influencer går med, og hvad der hitter på de sociale medier. Ved at bruge Google Trends kan du også se en bred global søgevolumen for de forskellige smykkestilarter, dette er et super smart redskab, du helt sikker bør gøre brug af.
Alternativt kan du kigge på nogle andre former for trends, eller populære forbrugervaner, såsom gravering i smykker eller etisk fremskaffede materialer såsom genanvendeligt guld og sølv.
Du behøver naturligvis ikke bare at følge trends – du kan også bruge din smykkevirksomhed til at starte din egen trend og lave noget der er endnu mere unikt. Det gjorde Julie Abelstedt der lancerede en kollektion til de skandinaviske kvinder der havde alt andet end et skandinavisk udtryk.
Julie Abelstedt fortæller “På en eller anden måde følte jeg, at jeg bare ved en tilfældighed fandt et hul i markedet for noget nyt, uden at det egentlig var et kriterie inden jeg startede,” fortæller Julie. “Men det var bare min egen personlige stil som jeg tog udgangspunkt i.” Da hun lancerede, Abelstedt var der kun 10 ringe i kollektionen lavet i sterlingsølv. ”Jeg prøvede virkelig at skabe en niche fra start på kun 10 helt unikke ringe”. Efterfølgende har Julie lanceret mere end 400 designs i forskellige prisklasser og materialer.
Nu, selvom hendes kollektioner udvikler sig med trends i smykkeindustrien hvert år, er den røde tråd et genkendeligt mere amerikansk dyrt look, som definerer hendes velkendte danske smykkebrand.
Find inspiration til dine smykker
Succes som nybegynder i enhver facet af modeindustrien afhænger af en god æstetik, unikke designs der skiller sig ud og konsekvent og god branding og storytelling ej at forglemme. Før du hyrer en designer til at udvikle på både logo og markedsføring bør du selv overveje, hvad din virksomhed skal definere og hvad den røde tråd skal være.
Afhængigt af hvordan du kan lide at blive inspireret, kan du lave dit helt eget Pinterest mood board. Du kan også købe en skitsebog og prøve at tegne dine helt egne designs.
”Jeg finder inspiration i alting, både natur, storbyer og selvfølgelig også fra andre dygtige designerer. Der er ikke noget i vejen med at få inspiration fra fx tøjbranchen eller andre dele af modebranchen, så længe du skaber dit eget unikum ud fra det” – Julie Abelstedt
Samle billeder fra magasiner eller fra nettet, find dine yndlingsfarver og teksturer fra fx dit eget hjem, naturen, arkitektur og bygninger, eller modebranchen eller din seneste rejser, og identificer de fælles temaer der går igen. Stop aldrig med at lade dig inspirere, fortæller Julie Abelstedt. “Jeg finder altid inspiration alle steder fra stort set og jeg samler inspirerende billeder, uanset hvor jeg kommer og hver der er mulighed for det.”
Start produktionen
Inden du går i gang med produktionen, skal du naturligvis beslutte om det skal være egen hjemme produktion eller om du skal outsource det. Lige gyldig hvad bør du lære noget om hvordan man laver og producere smykker. Hvordan du vil udvikle dine produkter og hvordan for man de bedste resultater når man producerer? – skal det være i hånden eller på en fabrik, der kan lave masseproduktion. Det afhænger selvfølgelig af kompleksiteten af dig eget design, den pris du ønsker og hvilke materialer du vil have smykkerne skal bestå af. Her er tre produktionstyper man ofte vælger mellem.
- Håndlavet smykkeproduktion: unikke og enestående smykker
- Dele af produktionen er håndskabt smykkeproduktion: mode og Fashion
3.Smykkeproduktion: fabriksoutsourcet
4.Smykkeproduktion via dropshipping: Du producere først et smykke når det allerede er solgt.
Jeg håber at denne artikel har kunne give det inspiration til hvordan du kan komme i gang med at skabe din egen smykkevirksomhed.