Search Engine Optimization, eller bare forkortet til SEO er optimering, så din side lettere kommer til toppen på google. Har du en hjemmeside eller en blog, kommer du ikke uden om SEO. Uden SEO bliver din side ved med at ligge på de sider på google, som ingen gider nå om til. Uanset hvor vigtigt dit budskab er, eller hvor lækkert et produkt du forsøger at sælge, så når du ingen vegne ved selv at stoppe en hel masse indhold ind på dine sider, med mindre du selv er en haj til SEO. Er du ikke en haj til SEO, men bare en lille fisk, så bliver du lynhurtigt spist af alle de andre hajer i vandet.
Keywordsøgning, indholdsoptimering og linkbuilding
SEO består ikke bare af udvalgte søgeord som gentages igen og igen i løbet af en lang tekst. Keywordsøgning, indholdsoptimering og linkbuilding er tre sider af samme sag og effektiv søgemaskineoptimering.
Søgeord
Keywords, eller på dansk, søgeord er vigtige. De har betydning for at teksten rammer der hvor den skal. De maser din side, med teksten, ind blandt andre sider med samme søgeord. Et søgeord er som regel ikke nok. Ofte bruges der et stærkt søgeord plus et par ekstra som relatere til det første.
Indholdsoptimering
I tidernes morgen, dengang SEO stadig var en baby, var google kun et lille barn og ikke særlig klog. Den historie er gammel nu. Google er vildt skarp. Førhen kunne du skrive en hel masse pladder og så bare stoppe søgeordene ind. Google var ikke skarp på indhold og regnede alle tekster som lige og oppede dem der havde de rigtige søgeord. Google kan læse indhold.
I dag kommer du ikke uden om indhold. Indholdet skal være kvalitativt og unikt. Står der i overskriften at denne tekst handler om pølser, kan du ikke bare kopiere en strikkeopskrift og skrive pølse hist og her. Indholdet skal være læseværdigt og på ingen måde en kopi eller en afskrift af andre sider. Søgeordene skal indgå naturligt i teksten og ikke bare proppes ind hist og her.
Linkbuilding
At bygge link, eller rettere at bygge broer til links. Ud over søgeord og indhold skal der også være trafik. Det er fint hvis din tekst får folk til at blive lidt længere. Det er endnu bedre hvis du kan sende dem videre til andre tekster på din side. Det samme gælder for dine samarbejdspartnere. Ved at vælge partnere som ikke er direkte er konkurrenter, kan I hjælpe hinanden med linkbuilding. Links internt er gode links, men de bedste er dem der kommer fra en anden side og over på din. Google elsker søgeord, indhold med kvalitet, tid brugt på samme side og trafik mellem sider.