Alle ved hvad Youtube er, og de fleste af os bruger det i større eller mindre omfang. Nogle bruger platformen hver dag til underholdning, andre bruger det til at høre gratis musik, mens andre bruger det til at lære hvordan man bygger en reol, maler et bord, eller tilbereder en ret. Mulighederne er mange på platformen, hvis hovedsigte er at give alle en stemme og vise at verden er et bedre sted, når der er plads til os alle og vi kan lytte til hinanden.
Hvorfor markedsføring på Youtube
I dag er der over 800 millioner videoer uploadet til platformen og mere end 122 millioner aktive brugere hver dag. Disse brugere afspiller mere end 1 milliard timers underholdning, musik, video og meget mere hver dag.
Det er ikke kun i privat regi mediet anvendes. Mange virksomheder har kanaler hvor de promoverer deres brand igennem videoer enten organisk, betalt eller en kombination. Videoerne hjælper virksomhederne til at interagere med brugerne, svare på spørgsmål og skabe en identitet omkring et produkt eller brand. Det er dog tidskrævende og dyrt at producere godt filmmateriale. Brugerne har høje krav til kvaliteten af de uploadede videoer, som udover at være skarpe, skal være underholdende og ofte informative indenfor de første få sekunder for at fastholde seeren.
Selvom mange virksomheder forsøger at etablere sig på platformen for at skabe synlighed og møde forbrugerne hvor de befinder sig online, men det kan være udfordrende at forblive relevant i en tid hvor hyperkulturen bevæger sig hurtigere end nogensinde. Men helt at fravælge en så stor og betydningsfuld platform kan være en fejl for virksomheder der konkurrerer om forbrugernes opmærksomhed.
Youtube annoncering
Youtube annoncering kan være en oplagte mulighed for de virksomheder, der ønsker at nå mange seeren og samtidig ønsker at bruge filmformatet, der kan forklare mere komplicerede budskaber med uanede visuelle muligheder. Der er mange muligheder for at annoncere på Youtube. Det kan være bandereklamer i højre side af skærmen, før, under eller efter andre videoer eller som et banner nederst i videoen. Med Google’s annonceværktøjer kan virksomheder placere deres kampagner på Youtube målrettet præcise målgrupper og med individuelle budgetter. Her kan målrettes sammensætninger af målgrupper ud fra køn og alder samt geografisk placering. Disse demografiske variable kan krydskombineres med brugernes interesser, adfærd, søgehistorik og igen kombienres med udvalgte videoer, specifikke YouTube kanaler eller bestemt type indhold. Dermed giver Youtube annoncørerne mulighed for stor kontrol over hvem der ser kampagnerne, samt i hvilken sammenhæng kampagnerne bliver vist.
Hjælp til Youtube reklame
Alt dette er dog nemmere sagt end gjort. Google’s annonceværktøjer er intelligente og komplekse. Et korrekt setup er mindst lige så afgørende som en god reklamefilm eller et godt banner. Derfor kan virksomheder få hjælp til et effektfuldt og professionelt setup ved at benytte sig af et specialiseret bureau. Berthuogco.dk tilbyder strategisk markedsføring på Youtube baseret på data som forbrugerindsigter, så I kommer godt i mål.