Spørg enhver der arbejder med en startup, og de vil fortælle dig, hvor udfordrende det er at drive en virksomhed. Iværksættere skal overveje deres udgifter, mens de forsøger at skaffe mere forretning for deres produkter og tjenester. SEO (søgemaskineoptimering) er et af de mest værdifulde værktøjer til at opbygge brandbevidsthed, tillid og i sidste ende omsætning for din nystartet virksomhed.
SEO er yderst gavnlig for både e-handel og fysiske virksomheder. Korrekt implementerede SEO-strategier vil hjælpe med at booste din virksomheds hjemmeside til toppen af pålidelige søgemaskineforespørgsler for massivt øget synlighed og fastholdelse.
Etablering af brand og opbygge tillid
Tænk over det sådan her: en lokal iværksætter åbner en restaurant i en lille by. De serverer utrolig mad og fine cocktails med førsteklasses service. Deres produkter og tjenester er af højeste kvalitet, og ejeren er overbevist om, at hans forretning vil blive en succes. Det eneste problem er, at der ikke er nogen parkeringsplads og ingen veje, der fører til hans restaurant, og ingen skilte eller reklametavler, der fortæller byen, at den er der.
Med en så begrænset reklametilstedeværelse er der ingen organisk mund-til-mund markedsføring, der sker rundt omkring i byen. Ingen ved rigtigt, at hans restaurant overhovedet eksisterer, og de få, der gør, har ingen måde at komme dertil. Uden parkeringsplads bliver de mennesker, der dukker op, ikke længe, og de bruger færre penge. Det er overflødigt at sige, at hans forretning ikke varer længe.
Her er et par statistikker, der fremhæver SEO’s betydning for nystartet virksomheder:
- 46% af alle Google-søgninger, søger efter lokal information. Hvis du driver en lille virksomhed, og du prøver at nå ud til flere kunder i dit område, kan SEO guide dem til dig først.
- 97% af mennesker bruger internettet mere end noget andet for at lære om lokale små virksomheder. Potentielle kunder, der forsøger at søge efter oplysninger om din virksomhed, kan bruge en række forskellige søgeord og sætninger. SEO-strategi hjælper med at sikre, at din hjemmeside altid dukker op.
- Søgninger af typen “nær mig” voksede med mere end 900 % mellem 2016 og 2018. De voksede yderligere 28 % gennem hele 2020 på trods af COVID-pandemien. Flere og flere mennesker søger aktivt efter små virksomheder, og SEO kan hjælpe din lokale søgeindsats.
- Mere end 90 % af folk søger aldrig ud over den første side af en Google-søgning. Brug af SEO-strategier kan føre dit websted til toppen af søgeresultaterne for forbedret synlighed og tillid.
Selvom SEO gavner små lokale virksomheder mest, er det stadig et meget nyttigt værktøj for mellemstore og store virksomheder uanset branche. Forbrugere leder efter brands som dit hver dag, og udnyttelse af søgemaskiner er en af de bedste måder at nå ud til disse potentielle kunder.
SEO-strategier er langsigtet plan
Hvis du er nået så langt og besluttet, at det ville gavne din virksomhed at følge en SEO-strategi, så husk én ting: tålmodighed. At hyre nogen (eller et team) til at skrive SEO-venligt webtekst og indhold betyder ikke, at du vil se en pludselig og eksponentiel vækst i trafikken fra den ene dag til den anden.
Det kræver en dedikeret og engageret langsigtet plan at producere indhold af høj kvalitet, for at opbygge tillid hos både søgemaskiner og forbrugere. Under nogle omstændigheder og brancher kan det endda tage år, før dit websted begynder at bryde de første par sider af Google. Men når først dit websted har nået de første sider, kan det starte en sneboldeffekt, der hurtigt accelererer væksten.