Skip to content
Menu
Web3.dk Erhvervsmediet
  • **Alle artikler kan være betalte
  • Artikler
Web3.dk Erhvervsmediet

Derfor burde du arbejde med dit arbejdsmiljø

Posted on 28. oktober 202126. oktober 2021

For mange virksomheder udgør medarbejderne den vigtigste kernedel af virksomheden. Det er nemlig oftest medarbejderne der håndterer maskiner, systemer og udføre arbejdsprocesser der er med til at fremme virksomheden og holde den kørende.

Arbejdsmiljøet spiller her en vigtig rolle for trivslen og produktiviteten hos medarbejderne, og dermed for bundlinjen. Arbejdsmiljøet kan her opgøres i to dele et fysisk, som omfatter fysiske installationer, faciliteter, maskineri mv. Og et psykisk arbejdsmiljø der omfatter de sociale og psykologiske forhold på arbejdspladsen såsom kollegiale relationer, mængden af stress, arbejdsglæde mv.

Det arbejdsmiljøet omfatter en lang række fundamentale ting, betyder også at det har en stor påvirkningen på trivslen, sygefraværet, opsigelser, produktiviteten, kvaliteten af udført arbejde og ikke mindst bundlinjen. Det kan derfor være meget gavnligt arbejde med arbejdspladsens arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljøer et hav af kvaliteter

Når det kommer til arbejdsmiljøer, findes der et væld af forskellige, da ikke to arbejdspladser nødvendigvis er ens. Mange arbejdspladser har forskellige omstændigheder og forskellige personer ansatte i forskellige omfang.

Ligeledes er det heller ikke alle arbejdspladser, hvor de samme faktorer såsom håndtering af farligt affald, sundhedsskadelige kemikalier og lignende forekommer. Herudover er der også forskelle på, hvilke udfordringer hver arbejdsplads har indenfor deres pågældende arbejdsmiljøer.

Eksempelvis er ’gode arbejdsmiljøer’ kendetegnet for eksempelvis at have ordentlige sanitære forhold, sikre omgivelser med de rette foranstaltninger og sikkerhedsprotokoller, gode kollegiale forhold, lavt niveau af sygefravær og arbejdsstres mv.

På den anden side er dårlige eller ringere kvalitets arbejdsmiljøer kendetegnet for at have det omvendte, nemlig højt sygefravær, mange opsigelser, dårlige kollegiale forhold, usikre og skadelige omgivelser med videre.

Det at arbejdsmiljøet har så en stor betydning for medarbejderne har medvirket til at det blevet lovpligtigt at udarbejde hvert 3. år en arbejdspladsvurdering (APV).

Hvad er en arbejdspladsvurdering?

En arbejdspladsvurdering en skriftlig undersøgelse og redegørelse for arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Den indebærer en kortlægning af arbejdspladsen nuværende og aktuelle udfordringer og problematikker. Hertil en prioritering af disse og handlingsplan for, hvordan disse problemer vil blive løst, samt en opfølgning på om udfordringer er blevet løst, minimeret eller lignende.

Arbejdspladsvurderinger er underlagt nogle særlige krav i form af, at alle medarbejdere og ledelsen skal være indblandet. Der her metodefrihed, såfremt at metoderne overholder kravene. Det kan blandt andet være brugen af spørgeskemaundersøgelser, interviews, workshops mv., hvor der bliver arbejdet med arbejdsmiljøet.

Det er ledelsen i virksomheden, som har ansvaret for at udføre arbejdspladsvurdering. Det kan derfor være meget gavnligt at undersøge og opdatere sig på de forskellige krav og retningslinjer for APVen.

Søg hjælp fra professionelle

Det er dog ikke alle virksomheder der har tiden og resurserne til at udføre en APV, hvorfor det i sådan en situation kan være en stor hjælp, at hente hjælp fra professionelle arbejdsmiljø konsulenter.

Seneste indlæg

  • Opnå hurtigere og mere præcis finansiel konsolidering med OneStream
  • Hjælp til WordPress – sådan får du dit website til at spille
  • Håndklæder med logo – effektiv branding i hverdagen
  • Brug påskeæggene som en del af en fælles fejring
  • Hvad er SEO for små virksomheder? – Grundlæggende strategier og praktiske tips

Arkiver

  • maj 2025
  • april 2025
  • marts 2025
  • februar 2025
  • januar 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • marts 2024
  • februar 2024
  • januar 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • maj 2023
  • april 2023
  • marts 2023
  • februar 2023
  • januar 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • marts 2022
  • februar 2022
  • januar 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juli 2021
  • juni 2021

Kategorier

  • Artikler

Obsidian Digital A/S
Per Henrik Lings Allé 4, 5
CVR: 37407739
Info(at)obsidian.dk

©2025 Web3.dk Erhvervsmediet | Powered by SuperbThemes!