Som forretningsdrivende er det vigtigt at have overblikket og indsigt i ens virksomheds forskellige funktioner. Hvilke funktioner og omfanget af disse svinger fra virksomhed til virksomhed. Ikke alle forretninger er lige store eller er indenfor de samme brancher.
Når det kommer til restaurations- og spisestedsbranchen, er det vigtigt, at du som leder har overblikket over de operationelle ting: køkkenet, service og spisestedets omgivelser. Er der ikke et ordentligt sammenspil mellem disse, kan det hurtigt fører til store konsekvenser. Ligeledes er det også vigtigt at hver én af de tre funktioner fungerer optimalt.
Spisestedets omgivelser
Restauranter og spisesteder er kendetegnet for at være en hård branche, hvor førstehåndsindtrykket har en afgørende betydning. Det omfatter ikke kun det æstetiske på dit spisested, men også hygiejnen.
Urene omgivelser, manglende oprydning og snavset facader signalerer farer i form af sundhedsskadelig mad for besøgende gæster. Hertil kan et dårligt hygiejneniveau og manglende deraf, give anledning til frygtindgydende besøg fra Sundhedsstyrelsen. En sur/ked af den smiley er for mange spisesteder lig med dødsstødet, deres navn associeret med sundhedsskade og gevaldige konsekvenser i den kommende fremtid.
Derfor er det vigtigt, at dit spisested holder trit og altid er på forkant med rengøringen og hygiejnen. Dette gælder både inde i restauranten, toiletterne og køkkenet.
Service
De samme faktorer gør sig gældende indenfor service, hvor renligheden af service udstyr såsom bestik, glas, gryder mv. Det kan nemlig igen få dit sted til at fremstå skadeligt, og noget som man skal for alt i verden undgå.
Hertil er det også vigtigt, at dit sted har nok og alt det nødvendige serviceudstyr, da mangler her kan give anledning til frustrerede kunder eller begrænser din kapacitet i forhold til, hvor mange gæster du kan servicere i dit sted.
En tredje faktor indenfor service som også er yderst kritisk, er at have nok personale til at holde stedet funktionelt, men også kvaliteten af deres service. Nogle af de første personer kommende gæster møder, når de træder ind på en restaurant, er tjeneren/tjenerinden.
Er der ikke nok tjenere kan det hurtigt fører ud til manglende serveringer, oprydning og opdækning. Dette giver i sidste ende også sure og utilfredse gæster, hvorfor det er vigtigt at have nok mandskab. Herudover er det vigtigt, at tjenerne giver en god og ordentlig service, da de ellers kan få et dårligt indtryk og få ødelagt deres stemning.
Køkkenet – dit sted hjerte
Køkkenfunktionen i dit spisested er den vigtigste funktion, for uden maden ville du ikke være i forretningen længe. Det er vigtigt her, at du også har nok mandskab til at kunne klare et stigende antal orde. Ligeledes at kvalitetskravene bliver opfyldt, men det er ikke altid ligetil derfor, kan det være en stor hjælp at ansætte køkkenassistenter, som en ekstra hjælpende hånd til køkkenet.