Markedsføring er en videnskab i sig selv. Har man haft virksomhed, ved man, at det kan være enormt vanskeligt at finde den rigtige måde at markedsføre sine produkter på. Markedsføring kræver væsentlig mere end bare en annonce i lokalavisen, som man engang kunne nøjes med.
Nu kræver det omtanke, udvælgelse, specifikation og investering. Hvis man ikke er klar over kvaliteten af det, man sælger eller til hvem man prøver at sælge, så vil man uden tvivl bruge alt for mange på alt for dårlige resultater. En af udfordringerne kan dog også være, at et produkt kan markedsføres på flere forskellige måde og med forskellige vinkler. En ting er forskellige platforme. Man kan markedsføre sig på sociale medier med annoncer, i fysiske magasiner eller aviser, med tv-reklamer, med SEO-søgninger, telefonisk. Mulighederne er virkelig mange, og oftest er det nødvendigt at begrænse sig, da der findes specialister indenfor alle disse områder. Rent økonomisk, må man altså udvælge tilgangen. Derudover kan man dog godt have forskellige vinkler på, hvad der appellerer til ens målgruppe.
Flere sider af samme sag
Når man har gjort det klart, hvilket produkt man gerne vil sælge og med hvilken metode, man ønsker at markedsføre sig med, kan man forholde sig til, hvad der kan appellere til ens målgruppe. Ikke bare hvem målgruppen er, men i høj grad også hvad der vil appellere til netop denne gruppe.
Tager man et produkt som solcelletag som eksempel, kan man hurtigt indskærpe en målgruppe. For at kunne få lagt et solcelletag skal man have et hus at lægge det på. Det kan altså enten være ejere af huse eller ejere af bygninger. Hvis vi tager solcelletag til privatboliger som indskærpet målgruppe, kan man herefter overveje, hvad der kan appellere til denne målgruppe. For nogle vil et argument for at lægge solcelletag være den bæredygtige vinkel. At et solcelletag kan sænke CO2-udslippet og klimaaftrykket, vil for nogle være argument nok i sig selv. For andre vil det være nødvendigt at fremhæve det økonomiske perspektiv i at lægge solcelletag. Får man solcelletag på sin bolig, vil det skulle anses som en investering. Med solcelletag kan man forvente lavere udgifter på strøm de næste mange år. Selve investeringen skal naturligvis betales af, men på sigt vil den månedlige besparelse på strøm overstige denne investering.
Tanken om, at et solcelletag kun kan sælges til dem, som har et stærkt ønske om at være bæredygtige, vil altså kunne indsnævre målgruppen alt for meget. Det vil ikke alene være en markedsføringsfejl, kun at appellere til den bæredygtige målgruppe. Det vil også på sigt undergrave den virksomhed, som sælger solcelletag, da de slet ikke udnytte det potentiale, der er i deres kundegruppe.