En pressemeddelelse er en nyhedsartikel, som du sender til medierne.
Hvis den er god – og hvis du har valgt de rette medier – kommer den så i medierne.
Hvad er formålet med pressemeddelelser?
Virksomheder bruger tit pressemeddelelser til at oplyse offentligheden om nyheder fra virksomheden.
Typiske anledninger til at sende en pressemeddelelse er:
– Du har etableret ny virksomhed, og det skal verden vide!
– Virksomheden har taget patent på en opfindelse
– Virksomheden nyansætter eller flytter til nye lokaler
– Virksomheden har succes med nye produkter eller ydelser.
Vælg medier med omhu
Kort sagt kan mange nyheder fra virksomheder være interessante for pressen.
Men det er selvfølgelig ikke ligegyldigt, hvilke medier du kontakter med netop din nyhed.
Jo større virksomheden er – og jo flere nyheden er interessant for – jo større chance har du som tommelfingerregel for at få den bragt i store medier.
Men selvom din nyhed kun har interesse for en mindre målgruppe, kan det sagtens ske, du kan få den i medierne. Du eller din skribent skal bare vælge de medier, som netop din målgruppe følger.
Eksempler på valg af medier:
– Etableringen af en ny solovirksomhed er som regel mest interessant for lokalavisen. Men ingen regel uden undtagelser! Hvis din virksomhed er banebrydende, fx fordi den sælger nye produkter eller ydelser, kan den sagtens være interessant for Børsen. Det samme gælder måske, hvis du selv er kendt for andre meritter i erhvervslivet.
– Nyansættelsen af en topchef i en stor global virksomhed har interesse for store medier.
- Selvom din virksomhed hverken er stor eller har en banebrydende nyhed, skal du vide, at der er masser af nichemedier. Derfor kan du sikkert sagtens få pressedækning for netop din nyhed. Du skal bare undersøge, hvilke blogs, aviser med mere, den passer til.
Samme pressemeddelelse kan tit genbruges med lidt redigering
Du kan tit redigere en pressemeddelelse lidt, så den får en ny vinkel, der passer til andre medier. På den måde kan du få meget større synlighed ud af din tekst, uden at du skal begynde helt forfra.
Hvad er fordelen ved pressemeddelelse i forhold til annoncer?
Fordelen ved en pressemeddelelse er, at det er gratis at få den bragt.
Ulempen er selvfølgelig, at du ikke selv bestemmer, om pressemeddelelsen skal bringes. Det gør redaktionen.
Derfor skal pressemeddelelsen skrives sådan, at du maksimerer din chance for at få den bragt.
Hvordan skriver du en pressemeddelelse, når du er din egen tekstforfatter?
- Der skal være en nyhed
- Du skal finde den vinkel, der gør den relevant for netop de medier, du henvender dig til
- Pressemeddelelsen indledes med det vigtigste. Derefter uddyber du med mere information. Til sidst måske kilder og oplysninger om, hvor man kan få mere at vide.
- Pressemeddelelsen skal også have en fængende overskrift.
- Der skal være en manchet: Det er den korte tekst i kursiv, der står under overskriften. Manchetten fortæller helt kort, hvad nyheden handler om.
- Der skal være et godt billede i høj opløsning.
Desuden skal pressemeddelelsen selvfølgelig være velskrevet og fejlfri.