Har du egen virksomhed, så er du naturligvis nødsaget til at have styr på en masse ting. Det kan virke som om, at der er utrolig mange ting at holde styr på, men det er faktisk ikke rigtigt. Der er faktisk kun 5 ting, som du bør være opmærksom på. Denne artikel vil gennemgå de 5 ting, som du skal overveje.
Skat
Første punkt på listen over de 5 ting, som du skal overveje i forbindelse med din virksomhed, er skat. Som virksomhedsejer har du selvfølgelig et ansvar for at betale den rette skat til den rette tid. Det betyder altså, at du skal have styr på dine indtægter og udgifter og sørge for at få det hele registreret i dit regnskabssystem. Hvis du anvender et program som Dinero, så behøver du ikke bekymre dig om alt dette. Det bliver nemlig gjort for dig. Læs mere her.
Penge
Det næste punkt på listen over de 5 vigtigste ting, som du bør overveje som virksomhedsejer, handler om penge. Som virksomhedsejer har du selvfølgelig et ansvar for at skabe indtægter til din virksomhed. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt for dig at have styr på hvordan pengene kommer ind i din virksomhed og hvordan de fordeles ud igen. Dette kan du blandt andet bruge dit regnskabssystem til at hjælpe dig med. Et godt regnskabssystem vil blandt andet kunne give dig mulighed for at inddele dine indtægter i forskellige kategorier og således se, hvilken type virksomhed du driver og hvor dine indtægter kommer fra.
Personale
Det tredje punkt handler om personale. Som virksomhedsejer har du selvfølgelig også et ansvar for dit personales lønninger samt arbejdsmiljø osv.. Her kan et godt regnskabssystem være en stor hjælp til at holde styr på alt det administrative i forbindelse med personaleforholdene i din virksomhed.
Skatteregnskaber
Fjerde punkt på listen handler om skatteregnskaber. Som alle ved så skal der betales skat af indkomst. Din indkomst bestemmes udelukkende ud fra de oplysninger, som er registreret i dit regnskabssystem (hvis det er et godt system). Derfor kan en god bogføring være af enorm betydning i forbindelse med opgaven med at beregne din indkomst og dermed også afgiften deraf.
Kreditorer/Debitor
Sidste punkt på listen handler om kreditorer/debitor. Her handler det om at holde styr på alle de parter som skylder eller har penge til gode i din virksomhed. Som udgangspunkt er disse parter ofte kunder eller leverandører, men det kan sagtens være andre former for parter ligesom offentlige myndigheder eller private firmaer der leverer ydelser til din virksomhed (fx revisor).