Lad os sige det, som det er. Der er ingen, der får succes alene. Vi står alle sammen på skuldrene af andre og hinanden. Mange soloselvstændige indgår i sparringsforløb med hinanden eller kultiverer mentorer til at lære fra, så de kan opleve hurtigere vækst og fremskridt i deres virksomheder.
Nøglen til succes for mange er dog også at få hjælp til meget af det arbejde, som de ikke selv hverken har tiden til eller kompetencerne til. Derfor vælger mange virksomhedsejere at ansætte nye medarbejdere for at sikre, at der er flere hænder til at fortsætte det vigtige arbejde.
Det kan dog være, at du er et sted i din virksomhed, hvor du ikke har ressourcerne eller lysten til at hyre en permanent og fastansat medarbejder. Her kan det være en god ide for dig at få hjælp fra en online freelancer eller en virtuel assistent.
Hvordan foregår det med at udlicitere opgaverne?
Som regel er det heldigvis ret let at finde egnede folk til opgaverne, som du gerne vil have hjælp til, at andre udfører for dig. Det kan være, at du har et stærkt netværk, som du kan trække på, og som kan anbefale dygtige virtuelle assistenter eller online freelancere til dig.
Ellers kan du bruge en platform som UpWork til at finde en online freelancer fra udlandet, som kan være din virtuelle assistent eller ’VA’, som det forkortes. Her kan det selvfølgelig være værd at være opmærksom på, at al kommunikationen så ikke foregår på dansk, men på engelsk. Samtidig kan der være nogle kulturelle udfordringer med at arbejde med en person med en anden kulturel baggrund.
Derfor vælger mange danske virksomhedsejere at finde en person i Danmark til at hjælpe dem med deres opgaver. Du kan blandt andet læse mere inde på hjemmesiden Virtuelassistent.dk om, hvordan det typisk foregår, når du vil ansætte en virtuel assistent.
Der findes nemlig også mange former for virtuelle assistenter. Nogle har et meget administrativt fokus i deres arbejde og hjælper dig med at besvare telefonen for dig eller besvarer henvendelser, mens andre er mere fokuserede på at få teknikken og hele det tekniske setup i din virksomhed til at fungere korrekt.
Hvad der er det rigtige valg for dig afhænger selvfølgelig helt af, hvad du har behov for i din virksomhed. Hvis du er håndværker, for eksempel, så har du nok snarere brug for, at nogen kan tage din telefon for dig, mens du er ude på en opgave.
Hvis du er psykolog eller behandler, kan det være, at du har mere brug for, at den pågældende virtuelle assistent kan udføre dine opgaver indenfor online markedsføring, udarbejdelse og opsætning af dine nyhedsbreve og opdatering af din hjemmeside.
Mulighederne er mange, hvis du er parat til at udlicitere nogle af opgaverne i din virksomhed og arbejder som en succesfuld soloselvstændig og virksomhedsejer.